Pro pečující

Kompletní vzdělávací servis

Vítejte v naší obnovené poradně pro pečující, prostřednictvím které nám můžete zasílat dotazy týkající se potíží při péči o Vaše klienty postižené demencí a související problematiky Na Vaše otázky odpovídá paní Pavla Hýblová, konzultantka ČALS, držitelka Zlaté vážky*, která se denně pohybuje mezi klienty a personálem v celé ČR. Pro zajištění případné anonymity Vám doporučujeme použít místo jména přezdívku. Děkujeme Vám za Vaše dotazy, můžete tak napomoci i dalším lidem, kteří se nachází v podobné životní situaci.

Děkujeme, že pečujete o Vaše klienty srdcem…

hyblova.p@kvsakce.cz

 

*Zlatá Vážka je ocenění, které je udělováno osobnostem, které se zasadily o rozvoj péče o seniory a chronicky nemocné.

 
 

 
Od: Iva, drin@email.cz
Datum: 28. srpen 2018
Předmět: dovolena
 
Dobrý den, moc ráda bych se zeptala na následující: pracuji jakopečovatelka již 3 rokem v penzionu, kde jsou klienti s demencí, Parkinsnem, Alsheimrem, na smlouvu s klientem. Mám nárok na ŘD, jelikož nám dovolenou neproplácí nikdo, dále mladší kolegyně odešly z důvodu, že by neměly nárok na MD. Myslím si, že nás platí příslušný ÚP. Na dovolenou má nárok snad každý nebo ne? Moc děkuji za odpověď.
 
Odpověď:

Dobrý den, poprvé je důležité se podívat do pracovní smlouvy, kde musí být uvedeno druh práce její rozsah a sjednaná odměna. Usuzuji z vašeho dotazu že pracujete u soukromé firmy. Úřad práce na jednotlivé pozice většinou pouze přispívá, nebo vaše pracovní smlouva je uzavřená s ÚP?  Pokud pracujete v registrované sociální službě na pozici pečovatelky. Pokud ano a máte pracovní smlouvu, platí pro vás stejné pracovněprávní předpisy tedy i nárok na dovolenou, MD, včetně dalších nařízení dle zákoníku práce. Celý rozsah je  v zákoníku práce uveden. Pokud máte smlouvu jiného typu, velmi záleží jak a co s vámi bylo sjednáno při nástupu do zaměstnání. Pečlivě ji pročtěte. jestli se jedná o neregistrované zařízení kde, jak uvádíte, že nemáte na dovolenou nárok, raději odejděte.  Děkuji za váš dotaz.

 

 
Od: pečovatelky, jabagr@seznam.cz
Datum: 28. listopadu 2017
Předmět: dotaz
 
milá paní Pavlo, jezdila jste k nám od této agentury Kompletní servis přednášet a byla jste vždycky skvělá, pěkně jste nám se všim poradila, zajímalo by nás, proč k nám už nejezdíte, protože k nám jezdí jiná paní přednášet od úplně jiné agentury a mluví jak, když uspává hady. Všichni tam spíme. Děkujeme
 
Rádi bychom změnili agenturu zpátky na Vás, ale nevíme jak to udělat. chceme Vás zase někdy vidět. Pečovatelky
 
Odpověď:

Dobrý den moc mě těší, že jsem ve vás zanechala tento dojem, ale jsem již důchodce a přednáším sporadicky. Pokud mě bude vaše organizace chtít a to vy můžete ovlivnit jediným způsobem, že si o mě řeknete při hodnocení s nadřízeným. Jinak volba agentury je na zaměstnavateli. Přeji krásný pokojný advent a krásné vánoce.

 

 
Od: Jana Hájková, lukas.105@seznam.cz
Datum: 21. březen 2017
Předmět: predmet
 
Dobrý den,
 
ráda bych Vám poděkovala za dnešní seminář. Hlavně skláním pomyslný klobouk před Ninou.Přji Vám a hlavně Nině spoustu dalších let spolupráce. A ještě jednou velký dík za umožnění setkání s Vámi oběma.
 
Jana Hájková Rokytnice nad Jizerou
 
Odpověď:
Dobrý den Jano, děkujeme za vstřícné přijetí a krásnou atmosféru. Je vždy příjemné setkání s lidmi, které práce baví a obzvláště tak záslužná, jako ta vaše. Nina byla také potěšena, ještě jsme cestou zpět navštívily Raspenavu, kam jezdila jako dítě na prázdniny. Návrat dopadl báječně.
 
Přejeme vám i kolegyním mnoho pracovních i osobních úspěchů.
 

 
Od: Hana
Datum: 21. srpen 2016
Předmět: aktivity
 
Krásný den paní Hýblová,
 
velice Vám děkuji,ale trochu nerozumím Vaší odpovědi
Vše co píšete o oblékání,stravování a samoobslužné činnosti,samozřejmě děláme
Jde o to,že zaměstnavatel po nás chce,abychom se zabývali volným časem klientů v pravém smyslu slova a to se týká například Vámi zmiňovaném trénováním paměti,ručními pracemi,společným pečením atd.
Na tyto práce nemám specializaci ani čas.Vždy jsem se domnívala,že toto má na starosti specializovaný pracovník a tím je ergoterapeut
Opravdu se nechci vyhýbat práci,ale neumím připravovat program pro kl.
Také Vás chci požádat o odpověď na otázku,jaký je čas na přestávku,když praciji ve 12ti hodinnovém provozu
 
Moc děkuji za odpověď Hana
 
Odpověď:
Dobrý den, já to chápu, ale jediné o co se můžete opřít, je vaše pracovní náplň a případně další ujednání se zaměstnavatelem. Pokud od vás zaměstnavatel chce něco nad rámec sjednané práce, lze o tom diskutovat, např. pomocí odborové organizace. Máte supervize? Tam je také prostor jak ovlivnit to, co musíte dělat. Přeji mnoho úspěchů ve společné komunikaci. Pavla Hýblová
 

 
Od: Hana
Datum: 7. srpen 2016
Předmět: aktivity
 
Kásný den paní Hýblová,
 
prosím o odpověď , zda je mou povinností vytvářet aktivity pro kl.
Neměla by to být práce pro ergoterapeuty?
Případně,kdyby to měly na starost pečovatelky,neměly by být za to zvlášť ohodnoceny.
Ptám se i proto,že i bez aktivit máme na oddělení spoustu práce a nestíháme.
 
Děkuji Vám za odpověď Hana
 
Odpověď:
Dobrý den Hano, aktivizace v domovech pro seniory nejsou ergoterapií v pravém smyslu slova. Většina činností se odvíjí od nabídky a náplně volného času klientů. Je vždy lépe, když zařízení má své aktivizační pracovníky se specializací např. na paměťové tréninky aj. Je ale žádoucí, a já to preferuji, když jsou aktivizační z řad PSS a spolupodílejí se na běžných činnostech seniorů. Protože je prioritou zachovat jim aktivity běžného života jako je trénování oblékání, stravování a další sebeobslužné činnosti. Já vím, chtěla jste slyšet, že nemáte dělat aktivity, ale opak je pravdou. Lidé v přímé péči mohou být těmi, kteří nejvíce aktivují klienty a celý tým včetně pracovníků aktivizace jim k tomu má být nápomocen. Aktivní klient je spokojenější a i vy máte méně běhání. Je nepopiratelnou pravdou, že je pracovníků v přímé péči málo a jsou málo finančně hodnoceni, ale to je špatná vizitka našeho českého systému sociálních služeb.
 
Děláte opravdu smysluplnou a důležitou práci a já vám přeji mnoho síly. Vážím si vás. Pavla H.
 

 
Od: Marta
Datum: 8. únor 2016
Předmět: příbuzný – klíčovým pracovníkem?
 
Vážená paní Hýblová, omlouvám se, že obtěžuji.V loňském roce jsem byla na vašem školení v Českých Budějovicích, které mě velmi zaujalo a vzbudila jste ve mne důvěru, dovolila jsem si vás oslovit. V současné době řeším zda je přípustné zda v našem zařízení sestřička, která u nás má svou babičku se může stát jejím klíčovým pracovníkem? Vadí příbuzenský poměr? Babiččino přání je samozřejmě mít svou vnučku jako klíčového pracovníka, jelikož je to člověk, kterému věří. Mám dilema zda je takto vše podle předpisů správně. Ve standardu číslo 5 – individuální plánování o omezení rodinných příslušník není pamatováno. Děkuji za odpověď, velmi si vážím vašeho času.
 
S pozdravem a přáním příjemného zbytku dne, Marta
 
Odpověď:
Co nám říká zdravý rozum? Kdo bude nejlépe zastávat naplnění potřeb a přání klienta? Jistě rodiný příslušník, tedy já v tomto střet zájmů nevidím. Kdybychom to neumožnili, asi by to pro klientku byl stres. Jistě je důležité, aby nedocházelo k nevyváženému poskytování služby od vnučky. Ale to je zase práce nadřízené či metodika, jak ošetřit, kontrolovat, aby péče, individuální plánování, přístup, byli obdobné i u ostatních klientů, které má dotyčná pracovnice na starosti.
 
Přeji mnoho úspěchů v osobní i pracovním životě. Pavla Hýblová
 

 
Od: Lenka, soc.prac-stabo@seznam.cz
Datum: 12. leden 2016
Předmět: Alzheimerova demence
 
Dobrý den, pán byl kněz – selezián, čili trávil čas mládeží. Působil hodně v zahraničí, rád hrál fotbal. Máme bohužel jen ženský personál, včetně řádových sester. Rozdíly ale mezi personálem nedělá.
 
Děkuji Vám, Lenka
 
Odpověď:
Milá Lenko, děkuji za vás, je pro mne potěšením, že jsou kvalitní pečující jako vy. U pána je vidět, že je pro něho ztráta volby velmi důležitá, když už není možné, aby ho koupal muž, tak zkuste ho oslovovat jak byl zvyklý, i když ho neznám, volila bych pomalé tempo, soukromí a oslovení bratře, (protože v Kristu jsme bratři a sestry). Více bych mohla říci v osobním kontaktu. Ale hlavně, i když je to těžké, nevzdávejte to, hledejte optimální přístup. I to samo o sobě, i když se vše nezdaří, je bezvadné. Pavla Hýblová
 

 
Od: Lenka, soc.prac-stabo@seznam.cz
Datum: 8. leden 2016
Předmět: Alzheimerova demence
 
Dobrý den, děkuji Vám za odpověď. Co se týče historie klienta, byl vždy velmi samostatný a zakládal si na tom i v době, kdy už mu sil ubývalo a pomoc byla na místě, nicméně i tak ji odmítal. Následkem toho byla kožní onemocnění, dopravní nehoda… Sprchoval se několikrát denně, v pokoji měl horko a vlhko a dost vrstvil oblečení. Měl svoji hlavu, stál si za svým. Nyní se převléká minimálně. Nemá rád dotyky. Hygienu dělá personál nejčastěji ve dvou, aby byla rychlejší a klient nebyl vystaven stresu po delší dobu. V jednom prý trvala dlouho a pán se bránil, křičel. Umývat pána zkoušeli v různé denní doby(noční z provozních důvodů nelze), ale i tak se setkávají s velkou nelibostí. Především při koupání. Intimita je zajištěna paravanem a zakrytím částí, které jsou již umyté. Spíše negativně reaguje na mokro, ne na zimu.
 
Jak Vám tak píšu, napadá mě, že bychom měli ověřit, že všichni pečují o pána stejně, bez rozdílu – ne svým způsobem, aby byli jednotní. A klást důraz na pohodu.
 
Děkuji a přeji krásné dny. Lenka
 
Odpověď:
Ještě by mě zajímalo, kdo to je, co dělal, jaké měl postavení, titul, pracovní roli, zkoušeli jste hygienu jen s mužským personálem? A je opravdu nutné udělat postup písemně tak, aby byl jednotný, aby činnosti, které děláte, byli pro něho předvídatelné a bezpečné. Přeji úspěch. Pavla Hýblová
 

 
Od: Lenka, soc.prac-stabo@seznam.cz
Datum: 6. leden 2016
Předmět: Alzheimerova demence
 
Dobrý den paní Hyblová,
 
ráda bych znala Váš názor na tuto situaci: pán v posledním stádiu alz. dem., velmi špatně reaguje na jakou koli hygienu, podávání stravy, nápojů. S personálem se pere, je agresivní, křičí. Je to ležící klient, s kožními problémy. Snaha personálu je předejít dekubitům a zhoršení kožním průblémům, což se moc nedaří, když stále nanašli způsob, jak pána umýt. Hygiena na lůžku, v jednom i ve dvou, s minimálním odkrytím, v různou dobu…. zkusili snad vše. Jsou nyní v začarovaném kruhu, jak nepůspbit pánovi bolest pro vznikající proleženiny a píče o nemocnou pokožku, a zároveň se s ním neprat. Co byste poradila?
 
Děkuji a přeji vše dobré! Lenka
 
Jak Vám tak píšu, napadá mě, že bychom měli ověřit, že všichni pečují o pána stejně, bez rozdílu – ne svým způsobem, aby byli jednotní. A klást důraz na pohodu.
 
Děkuji a přeji krásné dny. Lenka
 
Odpověď:
Dobrý den, zajímavý dotaz. Neznám historii života klienta, což by určitě pomohlo. Určitě bych se zaměřila na to, co vlastě vyvolává agresi a nelibost. Má bolesti? Vadí mu čas kdy se umývá, světlo, chlad, hluk, intimita, počet pracovníků, rychlost provádění hygieny? Jak se umýval v době, kdy se mohl obsloužit? Je něco, čeho se bojí při hygieně? Vaše práce je zajímavá v tom, že musíte vypátrat co agresivní chování spouští a spouštěč odstranit. Všechny vaše kroky ke zvýšení komfortu klieta by měli být součástí individuálního plánu a vést o tom co se daří, záznam. Je úžasné, že hledáte řešení pro klienta a je vidět, že vám není jedno, jak se u vás pracuje. Velmi si toho vážím. Pavla Hýblová
 

 
Od: Kery, zaludovad@gmail.com
Datum: 15. říjen 2015
Předmět: domov seniorů
 
Dobrý den, paní Hýblová.
 
obracím se na Vás, jako na spolupracovnici Anavity. V olomouci mám maminku a po 3 měsících provozu zařízení se vyskytly různé druhy dotazů ohledně péče a stravy. Existuje nějaká možnost vytvořit např. 3 člennnou skupinku dětí ubytovaných seniorů, jako nástroj nechci říci přímo kontroly, to zní nepřesně, ale dejme tomu prostředek pro zpětnou vazbu na vedení domova. Možná to v jiných domovech existuje. Nevím. Považuji spolupráci rodinných příslušníků s vedením za velmi důležitou a přínosnou.
 
Mockrát děkuji za odpověď
 
Odpověď:
Dobrý den, děkuji za dobrý nápad. Myslím, že by bylo fajn se s blízkými setkávat a vylepšovat službu. Domluvím to s vedením a dám vám vědět. Jen mi napište přímo na mail jakou máte představu. Kolikrát kdy a tak. Děkuji Pavla
 

 
Od: Eva
Datum: 13. duben 2015
Předmět: dovolená
 
Moc Vám děkuji za odpověď
 
Odpověď:
Rádo se stalo.
 

 
Od: Eva
Datum: 1. duben 2015
Předmět: dovolená
 
Dobrý den, paní Hýblová ráda bych se zeptala na něco ohledně dovolené. Mám sjednaný pracovní úvazek na 37,5 hodiny týdně v nepřetržitém provozu na tento rok podle výplatní pásky mi připadá 18,5 dne. Podle smlouvy mám nárok na 5 týdnů dovolené. Dovolenou plánujeme podle dlouhodobého plánu služeb. V plánu mám i ranní a odpolední směny? Pokud si beru dovolenou ranní směnu je možné mi odpočítat celý den dovolené? Děkuji za odpověď
 
Odpověď:
Dobrý den, nejsem personalista, tak by bylo dobré si vaše otázky ověřit u právníka. Domnívám se, že pokud máte smlouvu na nepřetržitý provoz, vypočítává se vám dovolená hodinově – tedy odečte se vám na den dovolené tolik hodin kolik máte na tento den v dlouhodobém plánu. Doufám, že vás moje odpověď uspokojila. Pavla.
 

 
Od: hana
Datum: 27. březen 2015
Předmět: léky
 
Dobrý den,
 
mohu jako pečovatelka podávat léky a píchat inzulín na noční směně?
Tu sloužíme ve dvou a máme na starost 65 klientů.podotýkám sloužíme dvě pečovatelky.
případně jak se mohu bránit,když to po mě zaměstnavatel požaduje
 
Děkuji za odpověď
krásný den Hana
 
Odpověď:
Podle mého názoru je podávání léků a píchání inzulínu prací zdravotní sestry. Jako PSS mohu podpořit klienta aby si mohl sám léky vzít, či inzulinovým perem si sám inzulin aplikovat. Pokud se léky drtí, nebo podávají do úst, musí tuto činnost vykonávat zdravotní sestra. A pojišťovny by měli tento úkon proplácet, ne vždy se tak děje. A proto zaměstnavatel nemá na zdravotní personál finanční prostředky. Vím, že je to těžké, ale takto je postavena naše legislativa. Pavla
 

 
Od: Eva
Datum: 28. prosinec 2014
Předmět: sociální šetření
 
Dobrý den, ráda bych se zeptala jak je to se sociálním šetřením v dny kdy nejsem ve službě. Měla jsem volný den a vrchní sestra mi oznámila, že ten den pojedeme na sociální šetření, to trvalo 4 hodiny. Zeptala jsem se zda se mi hodiny budou počítat do pracovní doby buď na proplacení nebo do náhradního volna, ale bylo mi řečeno, že se jedná o dobrovolnickou činnost jakožto klíčový pracovník, že je to v mém zájmu. Prosím jak to tedy je mám právo odmítnou v době volna šetření, nebo mám nárok na hodiny? Děkuji za odpověď
 
Odpověď:
Moje milá klíčová pracovnice :-), tento postup je velmi nestandartní a trochu mi připomíná „dobrovolné“ účasti zaměstnavatele za dřívějšího režimu, které, pokud se nezůčastníte, máte černý puntík. Asi bych se na Vašem místě zeptala, jak je to s vaším pojištěním, či případným pracovním úrazem v době oné „dobrovolné“ činnosti, protože tam by mohlo dojít k nepříjemnostem při mimořádné události. Já osobně si myslím, že je skutečně výhoda poznat prostředí klienta, o kterého se budu starat a pomůže to lépe navázat vztahy a poznat jakou osobnost mám před sebou. Jen bych doporučovala v klidu bez emocí (např. na supervizi) vykomunikovat, za jakých podmínek budete sociálního šetření přítomni. Může Vám pomoci to, že například odměny jsou za práci navíc a jako taková by mohla být Vaše účast zhodnocena. Přeji dobrou týmovou spolupráci a hodně pohody v novém roce. Pavla
 

 
Od: Jana
Datum: 25. listopad 2014
Předmět: školení
 
Dobrý den,
 
navazuji na Vaši min.odpověď týkající se proplácení školení.Zaměstnavatel nás na školení poslal v době našeho volna,a teď tvrdí,že na proplacení nemáme nárok protože 1.bylo v době našeho volna 2.bylo drahé a neplatili jsme ho 3.máme povinnost se vzdělávat v nějakém rozsahu hodin za rok,mohla by jste nám prosím odpovědět,zda má pravdu?
 
děkuji a krásný den
 
Odpověď:
Dobrý den, velmi záleží zda vás zaměstnavatel na školení vyslal. Tedy zda jste měli proplacené cestovné. Vždy má být ohledně započítání hodin do pracovní doby a proplácení školení odsouhlasené předem. Pravdou je, že podle zákona o sociálních službách máte mít 24 hodin vzdělávání – akreditovaného MPSV ročně. Ale forma a výběr je na zaměstnavateli. Pokud jste si vybrali sami školení a zaměstnavatel vám ho proplatil bez dalšího dojednání podmínek tak s tím ex post už nic nelze udělat. Je to zkušenost pro příště. Musíte si vyjednat školení jako služební cestu nebo jiné předem stanovené podmínky. Přeji mnoho pohody v adventním čase. Pavla
 

 
Od: Jana
Datum: 1. listopad 2014
Předmět: školení
 
Dobrý den,
 
chtěla bych vědět,jestli musí zaměstnavatel počítat do odpracované doby i dobu kdy jsem na školení,které se týká mé práce.
 
Děkuji a krásný den
 
Odpověď:
Dobrý den, pokud vás zaměstnavatel na školení vyšle, souhlasí s ním, popřípadě ho i platí, je toto školení započítáváno do fondu pracovní doby. Jedná se prakticky o pracovní cestu a jako taková má být vykazována se vším, co k tomu patří. Pokud jedete na školení bez schválení zaměstnavatele, je to ve vlastní režii i ve vlastním volnu. Přeji pěkný čas. Pavla Hýblová
 

 
Od: Alča
Datum: 27. září 2014
Předmět: dovolená
 
Dobrý den paní Hýblová,mám dotaz týkající se dovolené.U nás nám poskytují dovolenou 4 týdny,tj 20 dní,počítají jí tak že od po-do pá nám za každý den započítají 7.5 h.tj 37,5 h.,bez ohledu na to zda mám naplánováno 5,nebo 2 směny. Tímto nám ale vzniká to,že se nám hodně často stává,že musíme nadělávat hodiny,které nám chybí do f.prac doby,naděláváme si tím vlastně dovolenou.Bylo nám řečeno,že to jinak nejde,že jsme zařazeni jako 3 směnný provoz po 8h.,přesto že pracujeme po 12h.Nemyslíme si,že to je takhle správně,také bychom chtěli vědět,zda je možné aby byla pouze 1 pečovatelka na 30 lidí,z toho někteří velice těžce postižení,demence atd.Nejen,že je to moc práce,ale ani nemůžeme klientům poskytnout takovou péči kterou by si zasloužili,nebo na kterou mají nárok z nedostatku času.Děkuji Vám za odpově´d a přeju krásný den
 
Odpověď:
Dobrý den, čerpání dovolené se skutečně odvíjí od vaší pracovní smlouvy a § 213 odst. 4 ZP. Nejsem mzdová ani právník, ale mohu vám poslat odkaz, kde je vysvětleno, jak se dovolená počítá. http://www.mzdovapraxe.cz/archiv/dokument/doc-d39222v49241-dovolena-ve-specifickych-pripadech…
 
Dle mě by vám mělo být jasno, jak to s vaší dovolenou je. Zpravidla je tato možnost při supervizi nebo osobním rozhovoru s nadřízeným např. při celoročním hodnocení vaší práce. Přeji pohodovou práci i dovolenou.
 
Co se týká druhé části vašeho dotazu, pokud jste ve směně jedna PSS na 30 klientů a není tam žádná další pracovní síla, je to opravdu málo a pak tedy není možné poskytovat individuální péči. Zvládnete maximálne poskytnout základní potřeby klientů. Pavla
 

 
Od: pečující
Datum: 31. červenec 2014
Předmět: prosím o radu
 
dobrý den,můžu s vámi mluvit nějak soukromně nebo vám osobně zavolat nebo se setkat?Naposled co jsem psala se u nas strhl veliky humbuk,dost lidi raci odeslo,nebo dělají že se nic neděje a rači přikyvují,ale já už nemůžu z toho jak všichni lžou aby nepřišli o práci,nevím jestli to bylo dotazem nebo něčím jiným ale začalo se vymýšlet nesmysli a už opravdu je napjatá situace že se bojíme něco říc,je možný se třeba sejít anonimně bojíme se o práci.
 
Odpověď:
Dobrý den, soukromá setkání jsou možná. Pro domluvení osobní konzultace, informace o úhradě a domluvení termínu se můžete s důvěrou obrátit na:
poradna Sázava:
Magdaléna Bardová, bardova.m@seznam.cz, objednejte se na tel: 773 511 463 zobrazit leták
 
poradna Lomnice nad Popelkou:
Libuše Friedrichová, libuse.friedrichova@email.cz, objednejte se na tel: 773 379 977 www.vlastni-cesta.cz
 

 
Od: Růža, ruza.604@seznam.cz
Datum: 25. červenec 2014
Předmět: klíčový pracovník
 
Dobrý den,
 
mám dotaz už přes rok mám ukončen kurz pečovatelky a půl roku dělám klíčového pracovníka mám nárok na zvýšení platu ?
 
Předem děkuji
 
Odpověď:
Dobrý den, zvýšení platu je naprosto v pravomoci zaměstnavatele, popřípadě vaší dohody při nástupu do pracovního poměru. Pokud pracujete dobře, nemáte žádná napomenutí a váš plat není srovnatelný s ostatními spolupracovníky, není důvod o zvýšení nezažádat. Ještě by vám mohly pomoci odbory, pokud je v organizaci máte. Přeji vám za dobrou práci dobrou odměnu. Pavla
 

 
Od: Jana Kovářová, kovarovajanina@seznam.cz
Datum: 4. červen 2014
Předmět: Zdravotní poukaz
 
Dobrý den. Obracím se na Vás s dotazem, zda může praktický lékař odesílat poukaz na inkontinentní pomůcku sám společnosti, která dodává inkontinentní pomůcky i přesto, že již byl několikrát žádán, aby poukaz neodesílal a poukaz bude vyzvedávat pracovník zařízení, ve kterém je senior ubytován. Děkuji za odpověď. Jana Kovářová
 
Odpověď:
Milá Jano, poukaz je ceninou klienta a pokud ten, kdo zprostředkovává dodávání inko pomůcek nerespektuje přání svého pacienta, je to přinejmenším podivné. Já bych si s klientem vyjednala plnou moc k vyzvedávání RP a poukazů a pokud je nebude dávat tomu, kdo je zplnomocněn, je to dle mého názoru trestné. Bude-li lékař jednat proti zájmům toho, kdo je mu svěřen, lze to oznámit příslušným úřadům. Je pro mne otázkou, zda tuto situaci hrotit, protože prak. lékařů je málo, ale pokud je to možné, doporučila bych klientovi se přeregistrovat jinam. Přeji vše dobré. Pavla
 

 
Od: pečovatelka, drahomira.blahova@seznam.cz
Datum: 21. březen 2014
Předmět: fakultativní služby
 
Dobrý den,
 
mám dotaz,zda se změnila legislativa ve výběru peněz za fakultativní služby./prý se již nemohou kl.účtovat/Bylo nám řečeno,že se na základě této změny vedení zamýšlí nad snížením našich platů.Děkuji Vám moc za odpověď a přeji hezký jarní den
 
Odpověď:
Dobrý den, nejsem právník a tak nemohu podat fundovanou právní odpověď. To, co vím je, že fakultativní úkony jsou velmi sledovanou oblastí při inspekci sociálních služeb. Poskytovatelé jsou tak nuceni placení služby nad rámec sjednané smlouvy nepožadovat. Osobně s tím nesouhlasím, protože způsob sociální služby v ČR je smluvní a tedy nechápu proč to, co je věcí smlouvy mezi klientem a poskytující organizací, ovlivňovat. Od plateb klientů, výše příspěvku na péči a dotací se odvíjí finanční možnosti organizace. Tedy kolik zaměstnanců a za jaký plat může mít. Ale i pracovní smlouva má dvě strany které ji uzavíráte vy se zaměstnavatem. Chápu, pokud jste někde, kde není dostatek práce, nelze si mnoho vybírat. Snad kdyby v našem státě byl spravedlivý systém rozdělování dotací, bylo by i pracovníkům v přímé péči lépe. Přeji aby jste našla spokojenost i jinde, protože za vaši Bohu libou práci nebudete nikdy odměňováni dostatečně. Pavla
 

 
Od: pečovatelka
Datum: 3. březen 2014
Předmět: seminář v sobotu
 
Dobrý den, chtěla jsem se přihlásit na váš seminář,ale zaměstnavatel mi nechce seminář proplatit a hodiny mi prý nebude počítat,protože je seminář v sobotu.Má na to zeměstnavatel právo? Děkuji
 
Odpověď:
Dobrý den milá kolegyně, je velmi pěkné že se chcete vzdělávat a je to jistě potřebné pro výkon vaší práce. Nicméně pokud vám zaměstnavatel školení neodsouhlasí, není možné aby jste požadovala proplacení, nebo náhradní volno. Měla by jste v rámci ročního plánování školení se zaměstnavatelem mluvit a plánovat oblasti v kterých se budete vzdělávat. Přeji mnoho úspěchů a těším se naviděnou.
 

 
Od: Věra, vera.balkova@seznam.cz
Datum: 11. únor 2014
Předmět: babička a děda
 
Bydlíme s rodiči manžela v rodinném domku.Já jako snacha s rodiči vycházím na jedničku a oni také tak.Ale mám problém.Babička (jak jí říkám)hodně sekýruje dědu.Každý je v jedné místnosti kde spí jenom společně užívají kuchyň wc a koupelnu.Děda toho moc nenasedí.Chodí na procházky se psem,když je špatné počasí tak chodí po bytě.A to babičce vadí.“Dědku sakra kam sem zase lezeš“.Když vejde do kuchyně.“Dědku co tam zase štracháš“.Když jde do špajzu.No prostě cokoliv děda dělá je špatně.Loni po silvestru nám děda omarodil,už to začal vzdávat,ale povedlo se mi dědu přesvědčit,že ho ještě potřebujeme.A od té doby co jsem dědu z toho dostala, tak se u babičky začala stupňovat nenávist nebo nevím jak to nazvat.Babička se mnou normálně komunikuje,vyprávíme si ,plánujeme co si uvaříme nebo upečeme.Manžel babičku usměrňuje,aby s dědou tak nemluvila a ta jen mávne rukou a začne se mračit a nemluví.Nevím si rady.Babičce je 85 let a dědovi 88.Moc mě to trápí, že jsou na sebe takovýhle.Jestli je to věkem.Prosím poraďte.Byla jsem na vašem školení a moc se mi to líbilo.Sama jste nabídla,že můžeme se na vás obrátit s našimi problémy.Děkuji.Věra.
 
Odpověď:
Dobrý den Věro, je těžké posoudit kdo je ten zlý, nebo kdo byl ten zlý. Kdo to má právo hodnotit? A bude to spravedlivé? Co my víme, jaký byl dopravdy jejich společný život. Možná se takhle chová proto, že už jí to nejde jako dřív. Zkuste si s ní sednout a vzpomínat na to jaký byl život. Můžete jí dát podobnou míru pozornosti kterou má od vás váš tchán? Ve stáří se naše negativní vlastnosti ještě více vyhrocují a ne každý oplýváme silou ducha a zvládneme vše obtížné. Cítím, že je to pro vás těžké, ale nezbývá než odpustit a neřešit to, nedávat tomu žádnou energii. Až budeme staří my, také nás už nikdo nevychová. Je fajn, že vás oba vaši senioři mají. Přeji více příjemných zážitků, než těch negativních. Pavla
 

 
Od: jana
Datum: 21. leden 2014
Předmět: prispevek
 
priznali nam prispevek 3 stupen zavislosti pro moji maminku,,Potrbuju aspon na tri hodiny do prace,, ale nevim jaka mam prava a jestli si prcovni dobu mohu urcovat sama v zavislosti na stavu me matky,, dekuji,,Borovcova
 
Odpověď:
Dobrý den, paní Borovcová vaše pracovní doba je zcela na vás.Jen musíte případně dokázat, (ještě jsem neslyšela, že by to v domácnosti někdo zkoumal), že se o maminku staráte. Tedy můžete i chodit do práce a střídat se s ostatními v rodině. Případně si sjednat na část doby, nebo na určité úkony pečovatelskou službu. Příspěvek na péči stejně není tak vysoký, aby pokryl všechny potřeby klienta a také neřeší četnost poskytovaných úkonů. Neobávejte si říci o pomoc při péči doma a pamatujte na vlastní odpočinek, aby jste vydržela pečovat co to nejdéle půjde. Můžete pro maminku využít krátkodobých pobytů v dobrých institucích sociální péče, když budete na dovolené. Přeji hodně síly, Pavla.
 

 
Od: Ludmila
Datum: 16. prosinec 2013
Předmět: co
 
Máme v domově klientku 89 let a ta je na všechny pečovatele zlà i agresivní. Její dcera je taky protivná a stále nás kontroluje a píše na nás stížnosti, je to asi její koníček.Snažíme se u paní dělat poctivě, Ale jsme bezmocní, nic se jim nelíbí a se vším mají problém. Musime pak každou stížnost vysvětlovat v reditelne. Nikdo se nás nezastane.Z toho plyne, že se na ten pokoj už nikomu nechce chodit. Ta Klientka asi nemá alzhaimera, je jen zlá.poradite nám prosím,jak toto můžeme nejlépe řešit.dekujeme pečovatelky- kolektiv
 
Odpověď:
Milé kolegyně, tato situace je opravdu těžká. Ale je pravdou, že do institucí chodí klienti zcela odkázáni na péči, nebo takoví, se kterými rodina nemůže doma vydržet. Každá zloba v člověku má nějakou příčinu, nějaké neodpuštění těžké životní situace, kterou klientka zřejmě prošla. Já si myslím, že by jste tuto situaci měli řešit v interní supervizi. Osobně bych šla třeba i opakovaně k ředitelce a situaci jí otevřeně vysvětlovala. Mohli by jste se střídat, aby jste nebyli ohroženi. Bylo by dobré požádat sociálního pracovníka o spolupráci s rodinou popř. psychologa. To, že k ní nechcete chodit je přirozené a pokud to nepůjde jinak řešit, rozumím tomu, že musíte chránit sebe sama. Přeji mnoho odvahy a trpělivosti. Pavla
 

 
Od: jj
Datum: 12. prosinec 2013
Předmět: anonymně
 
Dobrý den, obracím se na vas s dotazem jestli se muže alzheimerova choroba projevit uz v mladsim veku.je mě 42 let a stále neco zapominam nebo si nepamaguju co jsem komu slíbila.V práci se na mě vedoucí pořad zlobí a hrozí mi i vyhazov.nemuze to byt nějak nakažlivé, když pracuju u těch nemocných lidí co taky zapomínají? Byla jsem na školení a tam jste ŕikala, že se můžeme zeptat na cokoliv.Dekuji za odpověd a radši anonymně
 
Odpověď:
hoj kolegyně, nemusíte se obávat demence není nakažlivá. Dělejte si poznámky plánujte a pozorujte, co a jak často se stává. Je důležité, jestli zjišťujete nějaký deficit paměti, dojít se nechat vyšetřit. Buď můžete jít k neurologovi, nebo se podívejte na stránky http://www.alzheimer.cz/cals/kontaktni-mista/, zde jsou uvedena místa, kde se provádí základní vyšetření paměti, najděte to které vám nejvíc vyhovuje a navštivte je.
 
Někdy je lépe jít dělat něco jiného, kde ta zátěž není tak velká. Hlavně si potřebujete odpočinout úplně cítím jak jste ve stresu a není to záležitost jen pracovní.
 
Přeji ať se vše vyřeší. Pavla
 

 
Od: H
Datum: 9. prosinec 2013
Předmět: M
 
Dobrý den paní Hýblová,
 
zajímalo by mne,co přesně obnáší povolání pečovatelky.O nočních službách musíme prát a žehlit s tím,že to je součástí naší práce.dále se věnuje ve všední den vždy jedna z nás aktivizačním činnostem s tím,že ráno pomáhá s kl,a odpo po aktivizacích také. Neměla by být na obě tyto činnosti ustanovena zvlášť prac.síla Aktivizátorka a Pradlena, Moc Vám děkuji za odpověď
 
Odpověď:
Dobrý den, povolání pečovatelky – to je tedy otázka do pranice. Když budeme vycházet z významu slova, je to v první řadě péče o klienta. Já osobně zastávám názor, že PSS mají umět aktivizovat klienta v běžných činnostech také proto, že ho nejlépe znají. Co v daném zařízení děláte, záleží na vaší náplni práce, harmonogramech a zvyklostech.To ovšem nevylučuje ostatní práce, které jsou v daném zařízení potřeba a nejsou v rozporu s pracovním zařazením. Já sama si pamatuji, že jsme o nočních myly mísy, dělaly obvazový materiál, skládaly skříně a další, co bylo potřeba. Víte, v oblasti sociálních služeb stále klesají dotace státu a ještě jsou přidělovány ne zcela průhledným způsobem. Měl by se zvyšovat podíl klientů s vyšším příspěvkem na péči a od toho se odvíjí, kolik zaměstnanců si organizace může dovolit. Zamyslete se, zda je lépe v noci žehlit, nebo aby bylo o jednu PSS méně, aby se zaplatila pradlena. Jak by jste to vymyslela vy, kdyby jste byla majitelkou zařízení, co by bylo pro všechny nejlepší? Možná přijdete na nějaké lepší řešení, které můžete např. při supervizi navrhnout. Přeji požehnané vánoční svátky.
Pavla Hýblová
konzultantka ČALS
 

 
Od: Lucík
Datum: 28. listopad 2013
Předmět: dovolená
 
Dobrý den paní Hýblová, máme moc rádi Vaše přednášky, protože si vždy víte se vším rady a máte plno zkušeností. Potřebovala bych se Vás zeptat, jestli Alzheimerova demence patší do mentálních postižení a máme tím pádem podle zákona nárok na 25dní dovolených? Pracujeme v soukromém zařízení a máme na starosti klienty s Alzheimrem a nevíme jak to teda je a nikdo nám nic pořádně neřekne a nepřizná. Frown Děkuji Vám moc za Vaší radu a pozdravujeme Vás a posíláme Vám sluníčko do těch zamračených dnů. Vy tady máte hezkou fotku, taky vypadáte jako sluníčko. Mějte se moc fajn a krásně. :* Zdraví Vás Lucík a kolektiv.
 
Odpověď:
Dobrý den, děkuji za váš dotaz a těší mě vaše pochvala. Alzheimerova demence patří do duševních onemocnění. Mohu vás odkázat na zákoník práce, kde v Zákoníku práce, Část 9, Hlava III, § 215 , odstavec d. je uvedeno, že pracovníci, kteří konají práce zvlášť obtížné a tedy pracují při přímém ošetřování nebo obsluze duševně chorých nebo mentálně postižených alespoň v rozsahu poloviny stanovené týdenní pracovní doby, náleží jim dodatková dovolená. Pokud máte odborovou organizaci obraťte se při vyjednávání na ni.
Posílám odkaz http://zakony.centrum.cz/zakonik-prace/cast-9-hlava-3-paragraf-215. Přeji pokojný advent a pohodové vánoce. Pavla Hýblová
 

 
Od: Petra, myska030@seznam.cz
Datum: 10. říjen 2013
Předmět: Opatrovnictví
 
Dobrý den paní Hýblová, byla jsem na Vašem semináři a proto si dovoluji se na Vás obrátit. Na úseku zvláštního režimu máme klientku, má ustanovenou veřejnou opatrovnici – zaměstnankyně MěÚ. Nejprve byla spolupráce bez potiží. Dala nám souhlas na drobné nákupy a byla i přístupná další spolupráci. Klientka při příchodu měla velmi málo osobních věci – kolegyně ji zajistily osobní věci po klientkách, které ponechaly věci v zařízení / resp. jejich rodiny/. Nyní máme s opatrovnicí potíže, neboť pokud se jedná o větší nákup pro klienktu, pedikérku, kadeřnici nechce nám doklady proplatit. Rovněž jinou službu nezařídí, resp. pedikúru, kadeřnici, atd. S informací od opatrovnice víme, že klientka není v hmotné nouzi a má dostatek finančních prostředků. Jak postupovat v takovém případě, kdy si klientka přeje upravit vlasy od kadeřnice, nakoupit některé věci, atd. Děkuji za odpověď sociální pracovnice.
 
Odpověď:
Dobrý den Petro, opatrovnictví a jeho zneužívání je velké téma. Já si myslím, že není přípustné, aby pracovník Městského úřadu neproplácel zákadní potřeby svěřené osobě. Nemohu posoudit přiměřenost vašich nákupů a oprávněnost chování opatrovnice. Na vašem místě bych se spolu se sociální pracovnicí domova obrátila na ochránce práv, aby vám poradil jak máte postupovat. Najdete na internetu http://poe.gordic.cz/KVOP/ Pavla
 

 
Od: Marie
Datum: 20. srpen 2013
Předmět: jak
 
Nastoupila jsem jako pečovatelka v srpnu. Musím prý za rok se zúčastnit kurzů na vzdělávání 24 hodin. Je nějaká povinost, že musím taky 24 hodin, nebo jenom půlku, když pracuji až od srpna. Zdá se mi to nespravedlivé. Radši se nechci u nás ptát, když jsem tam nová. A kamarátka mi poradila vás, e prý u vás je to zajímavé vzdělávání a taky se vším a s dotazy jste jí poradila. Děkuji Vám za radu-
 
Odpověď:
Dobrý den Marie, povinost školení 24hod/rok je opravdu daná ze zákona o sociálních službách. Z logiky věci vyplývá, že polovina roku je i polovina školení. Ale pokud na vás zaměstnavatel tato školení chce, také tím říká, že mu na vás záleží a chce do vás investovat nemalé finanční prostředky. Vyberte si tedy školení která vás zajímají a souvisí s výkonem vaší pozice a navrhněte sama co by jste chtěla umět. Školení mohou být i přímo ve vašem zařízení a nezatíží vás tolik časově a zaměstnavatel ušetří výdaje za cestovní náhrady. Poznání osvobozuje. Pěkný čas vám přeji. Pavla
 

 
Od: pečovatelky
Datum: 1. srpen 2013
Předmět: Pečovatelky
 
Dobrý den paní Pavlo,máme dotaz kolik pečovatelek má být na noční službu,když máme 70 klientů ve 3 petrech,klientela je z složená z různých klientů ( stařecká demence,atd..).Nejsme uzavřené oddělení.A kdo zodpovídá za klienti ,kdyby se jím v noci něco stalo,např. pád ze schodů,atd…Děkuji za odpověď
 
Odpověď:
Dobrý den, na vaši otázku není jednoduchá odpověď. Stanovené počty zákonem nejsou, jsou jen doporučení, která se odvíjí od architektonických dispozic zařízení, složení cílové skupiny a vybavení domova. Česká alzheimerovská společnost má doporučené počty, kdy na cca 14 – 20 by měla být na noc jedna PSS. A v zařízení dostupná zdravotní sestra. Kdybych se řídila pouze finanční otázkou, řekla bych vám, na kolik poskytovatel má peníze. I tak to dnes je v sociálních službách možné, protože dotace nejsou nárokovou složkou. Za klienty primárně zodpovídá poskytovatel v rozsahu, který je stanoven ve vzájemné smlouvě. Přeji dobré dny Pavla
 

 
Od: x
Datum: 1. srpen 2013
Předmět: pracovní oděvy
 
text
 
Odpověď:
text
 

 
Od: name
Datum: datum
Předmět: predmet
 
Dobrý den paní Hýblová, nejprve bych Vás chtěla moc pozdravit a popřát Vám pěkné letní dny.
 
Zvažujeme nákup pracovních oděvů a chtěli bychom i styl oblékání pojmout strategicky a ne nahodile. Zvažujeme dvě varianty pracovních oděvů, obě mají svá pro a proti,ale pro konečné rozhodnutí nám chybí pohled klienta. Proto bychom Vás o chtěli požádat o odborná názor, jak to vnímá klient s demencí.
 
Varianty jsou:
1. Bílé kalhoty, barevné bavlněné tričko s barvami dle pracovní pozice zaměstnanců. Např. zdr. sestra modré tričko, PSS žluté, soc. pracovnice růžové apod.
2. Pracovní oděv neformální, tj. kalhoty, možno i rifle, různobarevná bavlněná trička. Pracovníci by tyto oděvy fasovali, jako svůj pracovní oděv a tak jako nyní by se do něj po příchodu do práce převlékli a pral by se v zařízení.
 
První varianta má jistě výhodu v tom, že pokud jsou klienti s demencí schopni vnímat barvu oděvu a spojit ji s profesí, lépe se mezi pracovníky budou orientovat a snadno rozliší pracovníka od návštěvy a dalších klientů. Nevýhodou je, že se stále jedná o uniformu, i přes zjemnění barevnými tričky. Druhá varianta má výhodu v tom, že v Domově i při pohybu s klienty mimo areál neupoutává doprovod pozornost uniformou a lépe naplňujeme předcházení předsudkům a nálepkování. Nevýhodu spatřujeme v tom, že se pracovníci na oddělení „ztratí“ mezi klienty a může se stát, že klient nebude vědět, na koho se obrátit.
 
Přestože se opravdu snažíme rozšiřovat si znalosti v péči o lidi s demencí, na tyto informace jsme dosud nenarazili. V Holandsku jsme se setkali s civilním oblečením pracovníků, ale je nutno podotknout, že v jedné domácnosti tam žije pouze šest klientů,
 
Prosím, mohla byste nám k tomu dát svůj odborný názor? Jsou klienti schopni rozlišit barevnost oblečení a přiřadit ji k pracovníkům? Při Vaší praxi jste se jistě potkala s různým řešením, jaké spatřujete za nejlepší?
 
Moc Vám děkuju za čas a radu.
 
Odpověď:
Dobrý den. Klienti s demencí rozlišují uniformy v závislosti na stupni demence a zkušeností. Určitě vnímají bílé oblečení jako zdravotnické, ti co je nosí rozhodují, zachraňují a je nutné je poslouchat, tedy autoritativní. Chápu, že chcete najít optimální řešení a vím, že obě cesty které popisujete jsou s úspěchem používané. Možná je toto rozhodování příležitostí k dotazníkové akci mezi personálem. Můj názor? Určitě bych volila způsob identifikace (bílé kalhoty, čitelné měkké jmenovky), podle kterých mohou klienti, nebo návštěvy identifikovat personál. Někde je zvykem, že aktivizační pracovníci, dobrovolníci, jsou v civilním oblečení.Co se týká doprovodu mimo domov do zdravotnických zařízení bych se nepřevlékala, ale do cukrárny do města bych si vzala běžné oblečení. Tolik můj názor. Pavla H.
 

 
Od: Pečovatelky
Datum: 27. květen 2013
Předmět: pečovatelky
 
dobrý den,
 
máme dotaz jestli existuje nějaká norma kolik má být pečovatelů na jednoho uživatele.Nám se zdá, že je nás stále málo a nic nestíháme.Je nás 2 na 40lidí většinou s demencí Alzheimer. Děkuji za odpověď.
 
Odpověď:
Dobrý den kolegyně, normu jaký počet je nejvhodnější určuje poskytovatel ve svých standardech. Odvíjí se od způsobu, architektury i rozsahu poskytované služby DZR. Služba nemá být poskytována na úkon, ale vztahově dle IP. Tak se i nárazové akce např.koupání, výměna inko pomůcek, které jsou jistě zátěžové, dají rozložit do celého dne. Podle kriterií ČALS je doporučeno pro certifikované pracoviště Vážka mít zpravidla na 14 klientů ve směně 2 PSS, 1 aktivizační, v dosahu zdravotní sestru. Zkuste mapovat pracovní zátěž a předložit ji zaměstnavateli nebo při supervizi. Přeji mnoho síly a radosti při naší smysluplné práci. Pavla H.
 

 
Od: Marie K.
Datum: 10. duben 2013
Předmět:
 
Paní Hyblové bych se chtěla zeptat,jestli mám nutit klienta vycházet z pokoje,když nechce.Je to chodící pán,který je ze všeho otrávený a nechce se ničeho zúčastnit.Na pracovníky se tváří negativním výrazem.Společné stravování v jídelně mu dělá problém,chce jíst na pokoji.Celé dny jen sedí na židli v pokoji a kouká z okna.Pán,který s ním bydlí ven chodí často.Ptám se,protožejsem jeho klíčovou pracovnicí.Děkuji za odpověď.Marie K.
 
Odpověď:
Dobrý den Marie, i já bych chtěla jako klíčový pracovník, aby můj klient byl aktivní a šťastný. Asi jít do domova nebyla jeho volba. Jak ho motivovat k činnostem a společenství? Začala bych povídáním o jeho životě, co ho bavilo, v čem měl úspěch. I malé porozumění je důležité a dívání se z okna je také aktivita. A nucení do aktivit není vždy nejvhodnější, někdy to způsobí uzavření se úplně. Nevzdávejte to, stále nabízejte a nebuďte zklamaná když nebude nic chtít. Věřím, že společně najdete další činnost, která mu přinese radost. Mnoho pracovních i osobních úspěchů. Pavla
 

 
Od: Karolína
Datum: 4. duben 2013
Předmět:
 
Ráda bych se zeptala,jestli pečovatelé můžou nahlížet do zdravotní dokumentace.Naše sestry u nás tvrdí,že nemůžem.Já myslím,že o klientech přece potřebujeme něco vědět,co jim je atd.Když o ně máme správně pečovat?Proč nám má být utajena třeba cukrovka,krvácení do žaludku nebo zlomenina nohy?Copak na tom je něco tajného?U vlastní babičky to taky víme.Děkuji za odpověď a velmi si vás vážím za vaše názory.
 
Odpověď:
Milá Karolino, chápu, že potřebujete mít informace o zdravotním stavu klienta a popravdě alespoň dílčí informace jsou důležité. Nedovedu si představit, že by se s vámi sestry nepodělily o informace, když je to v jeho zájmu. Ale pravdou je, že do zdravotní dokumentace mohou nahlížet pouze zdravotníci, pokud klient neurčí jinak. Jste tým, který se má starat komplexně, a každý z vás má svou roli. Pak služba dobře funguje. Dobrou vzájemnou komunikaci Vám přeji, Pavla.
 

 
Od: Kolektiv PSS
Datum: 27. březen 2013
Předmět:
 
Vážená paní Hyblová,prosím Vás o radu ohledně našeho klienta,který nám stále odchází z oddělení.Má alzheimerovu demenci prý ve 2.stadiu.2xuž prošel v pyžamu na ulici do mrazu.Když se ho snažíme zadržovat,takjde do agresivity a pere se.Jedu pečovatelku již skutečně napadl.Utíká nejvíce večer a chce jít domů za manželkou.Ta za ním každý den chodí na návštěvu.Nevíte jak na něj?Nechceme ho někde zamykat,ale jak se o něj postarat,když je tak neklidný a někdy i hodně zlý.Děkujeme za radu. Kolektiv PSS
 
Odpověď:
Důležité je si uvědomit skutečnost, že nemocný v důsledku demence vnímá realitu jinak a to, co nám říká, tak skutečně myslí. Ať dělá to, co ho baví. Nehádejme se s ním. Tím, že se naučíme vést s ním i nesmyslné rozhovory, můžeme předejít mnoha konfliktům. Porozumění je nutné si ověřit. Ani projevy problémového chování nejsou často mířené proti nám. Jen zrcadlí nejistotu, zmatenost a úzkost. Důležité je proto najít příčinu tohoto chování. K člověku s demencí stále přistupujeme jako k dospělému, i přes napadání a respektujeme ho a chováme se k němu s úctou.
Asi bych se domluvila s manželkou na snížení frekvence návštěv, poprosila bych jí, aby popsala rituály, které dělali doma a pokračovala bych tak jak je klient zvyklý. Také hledejte společně řešení s lékařem gerontologem. A s psychiatrem jak řešit úzkosti a nespavost. Také je možné volit elektronickou ostrahu zařízení, která vám včas dá vědět, že opustil oddělení. Přeji hodně trpělivosti a kreativity, Pavla
 

 
Od: anonymní otázka
Datum: 26. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den, mám problém s tím,že nemám dostatečnou trpělivost pro práci s uživateli s alzhaimrem.Vždycky,když jeden náš uživatel něco stále opakuje,tak na něj vyletím,že nemá pravdu.On opakuje pořád dokola to stejný.Vím,že za to nemůžou,ale jak tam mám s nimi celý dny a nocivydržet.Asi mi poradíte změnit práci,aleu nás žádná jná není a něčím se živit musíme.Potřebovala bych radu,jak vydržet a nevyletět hned na ně. Děkuji aprominte,že se nepodepisuju.
 
Odpověď:
Dobrý den, na vaší otázce je pozitivní, že si uvědomujete, co není dobré a je fakt, že psychická zátěž ve vašem zaměstnání je velká. Je tedy otázkou co s tím můžeme udělat. Dle mého názoru je důležité mít doma dobré zázemí. Mít koníčky kterými budete „dobíjet baterky“. A v práci pochopit chování uživatelů s demencí a naučit se reagovat. Je možné si pro organizaci objednat od KVSakce: Komunikaci v zátěžových situacích, kde se konkrétní postupy můžete naučit. Také vám doporučuji knihu: Ještě jsem to já :http://www.kosmas.cz/knihy/149572/jeste-jsem-to-ja/. Pomůže vám lépe pochopit svět člověka s touto nemocí. Přeji vám aby jste se dobře starala o sebe a tím lépe se mohla starat o uživatele. Pavla
 

 
Od: pracovnice
Datum: 26. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den paní Hýblová, po dvou nočních za sebou máme následující den od 13h povinou provozní poradu,ze které nás nechtějí omluvit. Potřebujem se vyspat a jet domů a né čekat celé dopoledne na tuto schůzi. Prý existuje nějaký zákon o povinné pauze mezi službama. Jaký je to zákon a vztahuje se na tuhle naší situaci? Děkujeme za rychlou odpověď, protože už si nevíme rady.
 
Odpověď:
Dobrý den, můžete se orientovat dle zákoníku práce část II. Pracovní poměr Hlava třetí: Pracovní doba a doba odpočinku, Oddíl první: Pracovní doba a přestávky v práci
 
§ 90 Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami
(1) Zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby zaměstnanec měl mezi koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek po dobu alespoň 12 hodin po sobě jdoucích během 24 hodin.
(2) Odpočinek podle odstavce 1 může být zkrácen až na osm hodin po sobě jdoucích během 24 hodin zaměstnanci staršímu 18 let za podmínky, že následující odpočinek bude prodloužen o dobu zkrácení tohoto odpočinku
 
a) v nepřetržitých provozech, při nerovnoměrně rozvržené pracovní době a při práci přesčas,
b) v zemědělství,
c) ve veřejném stravování, v kulturních zařízeních a při poskytování jiných služeb obyvatelstvu,
d) u naléhavých opravných prací, jde-li o odvrácení nebezpečí pro život nebo zdraví zaměstnanců,
e) při živelních událostech a v jiných obdobných mimořádných případech.
 
Ženám pracujícím v nepřetržitých provozech může však být tento odpočinek zkrácen pouze na 11 hodin po sobě jdoucích během 24 hodin za podmínky, že následující odpočinek bude prodloužen o dobu zkrácení tohoto odpočinku.
 
Požádejte o písemné pozvání na poradu a pokud máte po dvou nočních napište písemnou omluvu z důvodu dvou nočních služeb. Obraťte se popřípadě na právníka, i když chápu, že může i jít o pracovní místo.
 

 
Od: janča
Datum: 21. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den,můžu se zaptat jak mám postupovat u uživatele sociálních služeb v domově důch.,který se nechce koupat a převlékat do čistého oblečení.Děkuji Janča
 
Odpověď:
Dobrý den Jano, těžko určím důvod, který vede k tomu, že se pán nechce koupat a převlékat. Je velmi účinné se ptát a hledat proč se to děje, co mu při tom vadí, jakou má životní historii. A v neposlední řadě jak má koupání rád. Možná se s ním domluvit nemůžete, ale zkoušet a pozorovat ano. Musela bych vědět o něm více, ale doporučuji hledat řešení v týmu který o něho pečuje.
 

 
Od: Bohuslava
Datum: 20. březen 2013
Předmět:
 
Dodrý den paní poradkyně, mám na Vás jednu prosbu.naše babička měla doma na kontrole dvě paní z úřadu a ty jí nepřiznaly příspěvek na péči.ponechaly jí stále 1.stupeń.Ona nic sama nezvládne a potřebuje pomoc druhých skoro ve všem,jim řekla,že všechno zvládá a smála se na ně.oni vůbec nepoznaly,že je dementní.Jen s ní pily kafe a zaškrtaly nějaký dotazník.Já chodím do práce,ale je potřeba,abych s ní zůstala už doma,nebo jednou vyhoříme.Babička si vzpomene a začne třeba zavařovat mrkve,péct buchty,dá to na plyn a hnedzapomene.Nevím,proč ty paní na úřadech taky nemají povinnostse školit?Odvolávat na ten úřadse musí zase babička,ale to je problém,protože ta si nepodepíše ani důchod pošťačce.Co nám poradíte?Děkuji za naší rodinu.Bohunka
 
Odpověď:
Je zajímavé, že se obdobná situace velmi často opakuje, když je klient, který je posuzován pro přiznání příspěvku, sám. Co dělat ve vašem případě? Nezbývá, než po krátké době znovu iniciovat jednání o příspěvek na péči pro akutní zhoršení zdravotního stavu. Mít zprávu lékaře která potvrzuje demenci, o které vy víte a také je dobré mít stanovisko odborníka např. neurolog, psychiatr. A na šetření bych byla doma s babičkou, vždy má být termín návštěvy oznámen. Asi bych pracovala na plné moci, abych mohla babičku zastupovat, také na zřízení bankovního účtu který můžete babičce spravovat. Bohužel se babička bude zhoršovat a tak je potřeba doma ošetřit problematická místa v domácnosti. Pro praktické rady navštivte stránky české alzheimerovské společnosti. www.alzheimer.cz, nebo www.vzpominkovi.cz. Přejí mnoho síly a úspěchů. Pavla
 

 
Od: marcela, marcicekmuj@volny.cz
Datum: 13. březen 2013
Předmět:
 
paní pradkyně,mám dotaz ohledně jednoho klienta v našem domově.Jsem jeho klíč.pracovnicí a on vyžaduje všechnu péči jen odemě.I koupání a ostatní nechce.Já alesloužím nadruhém patře a nemam čas tam furt chodit.Měla bych mu vyhovět,když nemám čas a dělám něco jiného?Nechci ho sklamat.Měla ste u nás jednou přednášku,tak děkuju za případnou otpověĎ.
 
Odpověď:
Dobrý den Marcelo je velmi neobvyklé, že děláte klíčového pracovníka člověku na jiném odd. Sama vidíte, že z této situace plyne řada komplikací. Ale po dohodě s vedením můžete nalézt vyhovující řešení. (změnu pracoviště?). Jako klíčový pracovník plánujete úkony klientům, které spolu s vámi vykonávají i ostatní spolupracovníci, rozhodně je nemáte vykonávat všechny sama. Dohodněte se v týmu na společném postupu například při supervizi. Jsme určitě nahraditelní, jinak by jste si ani nemohla vzít dovolenou. Přeji mnoho pohody v práci a v osobním životě.
 

 
Od: Jana
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Je možná osobní rada?
 
Odpověď:
Ano Jano, pokud napíšete na sebe kontakt, pošlu vám na sebe telefon a můžete mi zavolat, po dohodě je možné se setkat.
 

 
Od: Jaroslava, jajinka@seznam.cz
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den, pracujeme na klasickém oddělení v domově pro seniory.Z 40 svěřených klientů na našem patře máme asi 16 klientů dementních. Péče o ně je dost náročná,snažíme se,ale často nestíháme.Vedoucí na nás mají stále vyšší nároky. Máme nárok na nějaké přídavky k platu,když pečujeme o lidi s demencí.Za případnou odpověď děkujeme
 
Odpověď:
Dobrý den Jaroslavo, 40 klientů je jistě dost, ale záleží i na počtu personálu, který se o ně stará. Pro nás pro všechny platí, že se náročnost práce zvyšuje a i k mé lítosti nejsou v systému sociálních služeb takové peníze, aby pečující dostali to, co jim bezesporu za tuto práci náleží. K platu je možné dát příplatek za práci s psychicky nemocnými.
Zaměstnancům lze poskytovat podle zákoníku práce s nařízením vlády příplatky:
XX.8.6 Zvláštní příplatek (§ 129 ZP a § 8 nařízení vlády č. 564/2006 Sb.) Zvláštní příplatek přísluší zaměstnanci, který vykonává práci v pracovních podmínkách spojených s mimořádnou neuropsychickou zátěží.
Můžete vyhledat tyto webové stránky a tam najít své odpovědi.
 

 
Od: Bc. Marcela Kubátová
Datum: 2. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den, paní Hýblová,
přemýšlíme společně s kolegyněmi, jakým esteticky lepším způsobem podávat stravu klientům, kteří musí mít stravu kompletně mixovanou a jsou třeba i krmeni. My jsme v přemýšlení došly nejdál k tomu, že na talíři by mohly být např. namixované houskové knedlíky (vypadají hrozně, protože aby se namixovaly, musí se zředit vývarem) a přelité omáčkou a vedle toho bude zase nadrobno namleté maso, případně namletá zeleninová obloha. Shodujeme se na tom, že vzhledově to je lepší než všechny složky společně namíchané a podávané z misky, ale stále to není nic moc. Vzhledem k tomu, že jste navštívila hodně zařízení, tak byste možná mohla mít nějaký jiný nápad.
Zatím děkujeme moc.
 
Bc. Marcela Kubátová
 
Domov se zvláštním režimem
Břevnice 54
580 01 Havlíčkův Brod
 
Odpověď:
Dobrý den, kolegyně jsem ráda, že se touto otázkou zabýváte. Vzhled a konzistence stravy je důležitá a nejen pro klienty i pro nás kteří ji jim podáváme do úst. Když nám připadá odporná tak, že bychom ji nepozřeli vysíláme tento pocit do svého okolí a pak se divíme, že klienti nechtějí ani otevřít ústa. Považuji za správné si stravu mechanicky upravovat na místě podání, tedy co nejblíže u klienta( krájení), mixování až na oddělení a pod.. Co se týká mixované stravy platí jednoznacné pravidlo – vše mixovat oděleně. Zda je lépe knedlíky mixovat či nakrájet na drobné kostky a polít omáčkou či bujonem? To je otázka individuálního stavu klienta a jeho schopnosti polykat.. Někdo tak jiný může mít jako přílohu brambor, nebo když nic z toho nepozře doporučuji neochucenou výživu(Nutrison Powder,Protifar aj.), kterou můžeme zamíchat do jídla.
takovém případě zamezíme i komplikacím, vedloucích k přirozeného úbytku svalové hmoty ve stáří – sarkopenii, k odbourávání bílkovin, Doporučuji se sejít s nutricní terapeutkou a vybrat pro daného klienta to co je pro něho nejvíce vyhovující. Přeji mnoho pracovních i osobních úspěchů. Pavla
 

 
Od: Anděla
Datum: 2. březen 2013
Předmět: Anděla
 
Prosím Vás můžete my poradit, jak se vypořádat sama se sebou. Pracuji na LDN, pečuji o nemocného tchána, dvě děti ve 2. a 4. třídě, manžel se o nic nezajímá a nestará. Připadám si úplně uštvaná a tak občas zapomínám. Může být únava spouštěčem nějaké demence? Děkuji Vám a přeji hezké vánoce, Anděla
 
Odpověď:
Dobrý den Andělo, máte krásné jméno, které může být přímím spojením s anděli, které jistě ve své situaci potřebujete. Tedy víte, co vše děláte pro druhé a co pro sebe? Samozřejmně, že únava a přetěžování může vyvolávat zapomínání. Vaše tělo signalizuje, že potřebuje zvolnit. Je třeba říci milovaným, co potřebujete konkrétně (nádobí, úklid aj.), a třeba si přizvat i pomoc z okolí. Jeden den v týdnu musíte pečovat o sebe, nebo alespoň půlden. Skutečně si to zasloužíte a vy to víte. Pokud to neuděláte, můžete onemocnět a pak se skutečně budou vaši muset starat i o vás. Tím, že pečujete o sebe pečujete i o ostatní. Pokojný advent, Vaše Pavla
 

 
Od: Věra Voráčková
Datum: 2. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den,
Paní Hýblová, slyšely jsme Vaši přednášku a velice rádi bychom konzultovaly péči o klienty s demencí v Našem zařízení.
Je možné si Vás objednat i na nějaký kurz nebo konzultaci?
Děkujeme
Věra Voráčková, odd péče o klienty
 
Odpověď:
Dobrý den, ráda Vám pomohu, vyberte si kurz (v menu: Kurzy MPSV) a termín domluvte s asistentkou (kontakty). Přijedu k Vám do zařízení a v rámci kurzu zkonzultujeme konkrétní situace.
Ráda bych Vám odpověděla přímo, ale zadala jste nedopatřením nefunkční mail.
Děkuji za Váš zájem a přeji pěkný den. Pavla
 

 
Od: pecovatelky z UPS
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Máme v zařízení klienta, který se stále svléká, nechce mít na sobě žádný oděv a je po každém oblečení personálem do 5 minut nahý. Močí a kálí pod sebe, plenu taky nesnese. Už si nevíme rady co s ním. Pečovatelky z USP
 
Odpověď:
Dobrý den. Vaši klienti a způsoby jejich chování jsou odlišné od lidí s demencemi. Ale ne každé problematické chování je nenormální. I když chápu, že je velmi obtížné. Naším nástrojem pro řešení je hledání „proč“ se věci dějí. Ptejme se rodiny pokud je to možné, pozorujme, hledejme příčinu. Je mu horko? Možná ho oděv škrtí, nebo sami najdete ještě jinou příčinu a zkusíte ji odstranit. Ale příčina může být i v tom, že má málo podnětů a tak provádí automaticky to, co zvládá. Záleží také na tom kolik mu je let může to být projev potlačované sexuality nebo vzdoru. Doporučuji se poradit s lékařkou. Také je dobré nastavit pravidelný režim defekace po jídle. Zapisovat si změny do individuálních plánů a měnit dle toho přístupy a způsoby péče – všichni. Je důležité být v případě vaší cílové skupiny důsledný. Proces změn u klienta je dlouhodobý a náročný proces. Pavla
 

 
Od: Jana
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den, slyšela jsem vaší přednášku a moc se mi líbila. Máme sousedku v domě a ta je asi dementní. Bydlí sama a má psa. Chodí s ním ven a přináší do bytu odpadky. Nevím jestli něco jí, je taková celkově zanedbaná a hubená. Nikdy jsem jí neviděla v našem obchodě, celé dny tráví u popelnic a přenáší věci sem a tam. Sousedi tvrdí, že jim do ní nic není, ale mě je jí docela líto. Dávám jí občas něco k jídlu, buchtu, polévktu atd. Vždy jí to přinesu na lavičku před dům a ona to hltavě sní. Odpovídá vždy úplně něco jiného, než se jí ptám. Nevíte co s ní? Můžu jako cizí zajít někam na úřad? Je někde domov, kde můžou mít lidi psa? Děkuji
 
Odpověď:
Milá Martino velmi si vážím vašeho postoje a toho, že nejste lhostejná. Je zřejmé, že paní potřebuje pomoc, nicméně ji nemusí chtít přijmout, pro vaši sousedku můžete udělat následující: A) dát o ní vědět MěÚ, např.poslat mail na sociální odbor nejlépe k rukám toho kdo má na starosti seniory. b) dát vědět praktickému lékaři a pokud dojde k ohrožení zdraví a života můžete zavolat policii, která jí dopraví na příslušné zdravotnické zařízení. K vašemu dotazu ohledně psa vám musí sdělit, že žádné zařízení co znám neumožňuje mít psa na pokoji, vyjma jednoho soukromého. Ale některá umožňují mít psa v areálu a docházet za ním. Díky za to, že jste. Pavla
 

 
Od: Alena
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den paní Pavlo,máme u nás klientku s demencí 67 let a ta ohrožuje ostatní obyvatele svou agresivitou. Nikdy nevíme, jakou má náladu a koho praští. Má demenci, ale občas i odpovídá reálně. Myslíme si, že patří na psychiatrii, ale je u nás na běžném oddělení. Děkuji za odpověď.
 
Odpověď:
Dobrý den, z vašeho dotazu usuzuji, že nepracujete v domově se zvláštním režimem. Potom chápu, že řešení agrese klienta je pro vás hospitalizace. Ale nemusí tomu být tak, naším základním nástrojem je proč se u něj agrese vyskytuje. Co v něm neklid a agresi vzbuzuje a těmto situacím předcházet. Vím je to těžké a vyžaduje to změnu stereotypů a znalost životního příběhu klienta. zkuste odvést pozornost např. najít co má rád. Atato cvhování vždy zapisujte a konzultujte je s vaším psychiatrem, pokud jste pracovnice v přímé péči dejte hlavy dohromady i se setrami tyto těžce zvládnutelní klienti vyžadují vždy týmová řešení. Přeji mnoho úspěchů v pracovním i osobním životě.
 

 
Od: Adéla
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den Pavlo, přečetla jsem už spoustu příruček a navštivila několik kurzů, jak pomáhat osobám s demencí. Ale jak to udělat, když někdo prostě pomáhat nechce? Ale já to mám v popisu práce! Děkuji Vám, Adéla
 
Odpověď:
Dobrý den Adélo, cítím z vašeho dotazu jakýsi souboj. S kým bojujete? Pojďme zjistit, proč prostě pomáhat nechce. Nic o něm nevím, ale co když je to pečovatel, který celý život pomáhal a teď má přijmout pomoc a nejde mu to. Jak by jste se cítila vy na jeho místě? jakým způsobem bychom směli pomoc Vám. Ptejte se a hledejte odpovědi i v týmu. Tak, jak to už děláte. Pavla
 

 
Od: Jana K.
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
dobrý den, obracím se na Vaši poradnu s prosbou. V zařízení máme ležícího pacienta s demencí, který se stále svléká. Jeho celodenní i noční činností je svlékat si naprosto vše, co mu dáme. Například po ranní hygieně, převléknutí lůžka je do 15 min. komplet nahý. Rodina si při návštěvách chodí stěžovat lékaři, že se špatně staráme, ale není to tak. Jak se bránit a co máme rodině říct? Děkuji za odpověď Jana K.
 
Odpověď:
Dobrý den Jano. Ne každé problematické chování je nenormální. Naším nástrojem pro řešení je hledání „proč“ se věci dějí. Ptejme se rodiny, pozorujme, hledejme příčinu. Je mu horko? Lehával doma nahý? Možná ho oděv škrtí, nebo sami najdete ještě jinou příčinu a zkusíte ji odstranit. Také existuje pyžamo-prostěradlo, které je zastlané v lůžku umožňuje pohyb a klient je v lůžku přikrytý. Ale příčina může být i v tom, že má málo podnětů a tak provádí automatizmy které zvládá. Rodina je váš partner v péči o pacienta, i když je to zřejmě obtížné. Zkuste si sami sebe představit v jejich situaci. Velmi důležitá je informovanost příbuzných o patofyziologii a průběhu demence požádejte o pomoc lékaře, metodika nebo sociálního pracovníka ve vašem zařízení, aby je informovali. Dlouhodobé pečování je fyzicky a psychické náročné. Pro rodinného příslušníka představuje vysokou zátěž, což může vést k zhoršování vztahů v rodině, ke ztrátě přátel, omezení společenských vztahů, k izolaci a mnohdy také k rozvoji zdravotních a ekonomických problémů. Proces změn u nemocného je dlouhodobý a náročný proces. Rodinný pečovatelé prochází postupně stavy bezmoci až zoufalství. Nejtěžší pro ně však bývá přijmout fakt, že nemoc je nevyléčitelná a progredující.
 

 
Od: Jana Š.
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Ahoj Pavli, tak to je naprosto úžasné!! Včera jsem měla na vyš. paměti paní, která mluvila o Tvé pomoci a podpoře při pečování o tatínka, který měl Altheimerovu nemoc, při rozhovoru mne napadlo, že je málo podpory pečujícím a stále ještě na některých místech nedostatečná informovanost o této chorobě, že by to chtělo změnit. Je super, že jsou tyto stránky. děkuji, přemýšlím jak dáme vědět, že existují, napadá mne článek do radnice :o) pěkné dny Jana Š.
 
Odpověď:
diky Jani, je to dobrý nápad, vyšetřování paměti na kontaktních místech české alzheimerovské společnosti je opravdu dobrá věc. A na Mělníku díky tobě spolehlivě funkční. ozvu se ti telefonicky
 

 
Od: Monika K.
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den,moc děkuji za odpověd! Policii voláme,ale on před nimi naprosto zkrotne a uklidní se,takže ho u nás zase nechají a odjedou vyžavovala jsem ,aby přestal pít,ale vždy nám uteče do hospody,kterou máme za rohem baráku.A domu prostě nejde. Matka od něho chce odejít,ale zase nemá nepíze na vlastní byt a když řekne otci,že by se ráda rozvedla a šla bydlet jinam,tak on s toho má ještě srandu,…že se stejně vrátí a že nemá ani korunu. U obvodního lékaře(otce) jsem byla a paní doktorka mi zdělila,že když nejde na léčení dobrovolně,že neví co s ním dělat.Otec je nemocnou slinivku(z alkoholu)zhubnul již 60 kilo,ale pije vesele dál.Celá rodina je zoufalá. Děkuji moc Monika K.
 
Odpověď:
Moniko myslím na vás aby vše dobře dopadlo a hlavně aby to netrvalo dlouho. Každá duše má možnost volby tedy i ta otcova a pokud se chce zničit, udělali jste všechno co jste mohli, vy jste své splnili a nelze než ho nechat v té sebedestrukci pokračovat. Ať vás andělé ochraňují .PH
 

 
Od: Monika K.
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den, máme velký rodinný problém,který trápí nás všechny,ale hlavně mou matku.Jedná se o mého otce(47 let),který nezvládá pití a posléze následnou agresivitu vůči členům rodiny(manželka,já-dcera,zed). Měl v rodině maniodeprsivní psychozu(lečena nedobrovolně v Havlíčkově Brodě-opakovaně,jednalo se o jeho matku). Otec pracuje jako zedník a každý den odpoledne chodí do hodpody,kde pije(cca 12 piv děnně a někdy i více).Nepamatuji si,kdy byl naposledy střízlivý a dalo se s ním mluvit,Vždy pil,ale poslední dobou se jeho stav(jak zdravotní,tak “ psychický“ hodně zhoršil)Je staršně agresivní,mluví sám pro sebe,vyhrožuje celé hodiny,tvrdí že jsou všichni blázni a on normální,řídí pod vlivem alkoholu a je mu to naprosto jedno.Všechny našetřené peníze pomalu propíjí.Léčení zásadně odmítá s tím,že nepije i když sotva stojí na nohou.Každý den se bojíme s čím zase příjde a jak moc bude agresivní.Ráno si nic nepamatuje. Nevíme co máme dělat…Můžete nám prosím poradit,jak otce dostat na léčení,když léčbu odmíta? Předem moc děkujeme Monika K.
 
Odpověď:
Milá Moniko, jediná cesta je okamžitě tuto situaci řešit. Nikdo nemá právo vás ani maminku napadat. Nejméně vlastní otec, pokud je opilý a agresivní . Já osobně bych od takového člověka odešla, protože to co popisujete se mi jeví jako počínající delirum tremens. Pokud se s ním nedá domluvit aby šel neprodleně na léčení je zřejmé, že se propije do naprosté ztráty osobnosti. Maminka i vy se musíte rozhodnout, vyžadovat na něm abstinenci a důsledně ji dodržet. Okamžitě to pokaždé když vás bude napadat, řešte volejte policiji, nebo záchranku třeba i opakovaně . nemůžete obětovat sebe či svoje dítě, které vyrůstá v takových podmínkách, Bohužel si myslím, že váš otec již není bez odborné pomoci schopen přestat. Zkuste dojít za jeho praktickým lékařem se poradit. A hlavně když vás napadne tak to neomlouvejte a řešte to.!
 

 
Od: .
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Dotaz: Jeden z našich klientů stále křičí.
 
Odpověď:
Dobrý den, velmi ráda bych vám poradila cíleně a k tomu bych potřebovala více informací, takto se omlouvám za informace, které budou všeobecné. Nevím, zda je klient mladý, zda má demenci, jakého typu, jak dlouho u vás bydlí? Zda křičí ve dne nebo i v noci. Zda je medikován? Jde zřejmě o agitovanost. Ta je definována jako nepřiměřená slovní, vokální a motorická aktivita, která není odpovědí na potřeby. A v tomto případě slovní agresivní. Klienti jsou velmi citliví na změny prostředí, a proto každá institucionalizace vede ke zhoršení. Setkáváme se s tzv. adaptačním syndromem. Můžeme pozorovat zhoršení stavu agitovanost, zmatenost, neklid, poruchy vnímání a myšlení. Poruchy chování mohou trvat i 3 měsíce po příchodu do zařízení. Po naplnění základních potřeb klienta, můžeme použít validační a rozhodovací techniky, které jsou určeny pro osoby v těžších stadiích demence. Přiměřeným emočním chováním, kontaktem a akceptujícím přístupem se snažíme dát najevo snahu porozumět projevům a emocím osoby s demencí. Prosím přečtěte si např. knihu, Jitka M.Zgola: Úspěšná péče o člověka s demencí, kterou přeložila Dr. Janečková kde je mnoho návodů jak dobře pečovat. Pro informaci konopí je jedním z možných neoficiálních řešení. U kanabinoidu THC, bylo prokázáno snížení příznaků, od fyzického až po verbální zneužívání, fyzicky agresivní chování, včetně chození a neklid, jakož i verbálními poruchami chování, jako je křik a opakující se žádostí o pomoc.trpících Alzheimerovou chorobou, Podle zjištění předložených v roce 2003 v American Society of Consultant Pharmacist 34th annul meeting.121. Přeji úspěch.
 

 
Od: Jaroslava
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
dobrý den paní Pavlo ,byla jsem na vaší přednášce a zaujalo mě jak si víte rady.Mám na Vás dotaz.V našem domově máme dementního klienta,pána,který odmíta úplně vše.Při jídle je agresivní na personál,celkovou koupel zvládáme pouze ve třech a obtížně.Je to s ním stále obtížnější.Pán byl celý život asi alkoholik a stále vyžaduje pouze rum,jiná slova než rum,rum,rum neříká,v čemž mu nemůžeme vyhovět.Příbuzní za ním přetali chodit,protože to cítili jako ostudu.Jak stanovit jeho cíle a plánovat?Prosíme o nějakou radu jak na něj.Jsem jeho klíčová pracovnice.Děkuji za odpověď Jaroslava
 
Odpověď:
Dobrý den Jaroslavo, vím je to těžké s klienty alkoholiky. Kdybych já byla na vašem místě tak bych vzala jako fakt, že chce rum. Je mi jasné, že to vzhledem k jeho situaci nelze a tak co mě první napadlo, že bych postavila IP na tom, aby vše co polkne, mělo příchuť rumovou. Tedy asi bych zkusila mírně ovonět nějaký doplněk výživy rumovou trestí. A s celým IP se obraťte na vašeho metodika nebo člověka, který je určen na konzultace individuálního plánování. Pokud by jste chtěli konzultaci v tvorbě individuálních plánů, můžete zkusit objednat seminář ( K7, K8 nebo K9) ve vašem zařízení a zkusíme na této konkrétní kazuistice nastavit individuální plán. Objednávku najdete na stránkách, kde jste mi napsala dotaz. Je příjemné, že přemýšlíte nad svou prací a hledáte řešení, přeji mnoho pracovních i osobních úspěchů. Pavla H.
 

 
Od: anonym
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
text
 
Odpověď:
text
 

 
Od: name
Datum: datum
Předmět: predmet
 
dobrý den paní Hyblvá,známe vás ze semináře a jste skvělá.Napadlo nás,že nám můžete poradit.Pracujeme u klientů s demencí a máme práci moc rádi,naše vedení na lidech dosti šetří.Nemáme k práci žádné podpůrné pomůcky,které bychom potřebovali.Ve velkém zařízení nemáme ani jedem zvedák,ani vozíky a těžké klienty tak přenášíme ručně.Máme zkušenosti i z jiných zařízení a víme,že existují dobré pomůcky s hydraulikou.Pokoušeli jsme se toto říci na poradě,ale bylo nám naznačeno,že na naši práci čeká mnoho dalších.Kvalita stravy také není nic moc.Vedoucí s klienty nepracují,když tu jsou,jen sedí v kanceláři,tak je nic moc nezajímá.Kolektiv pečujících,anonymně.Děkujeme za odpověď
 
Odpověď:
Dobrý den milý kolektive, rozumím tomu, proč se dotazujete anonymně, ale nevím, jestli spolu budeme moci něco změnit. Věci se nejlépe řeší v týmu, ve kterém pracuji. Existují postupy, jeden z nich jste již užili, oznámili jste svoje připomínky na poradě. Pak lze využít podání podnětu při supervizy, písemně i anonymně vedení domova, zřizovateli, a když nic z toho nezabere, tak existuje instituce ochránce práv, kterou také lze využít podáním podnětu. http://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/chcete-si-stezovat/jak-podat-stiznost-dalsi/ Vím, vidím to asi ideálně, ale prostě někdy, jak se říká,“musíme s kůží na trh“. Pokud jste registrovanou sociální službou, jste povinni poskytovat službu v souladu se zákonem o sociálních službách a podle vámi stanovených standardů. A tak se ptám, jaký máte metodický pokyn manipulace s klientem? Jsou to pravidla vašeho domova, která nesmějí být proti zákonná, a těch byste se měli držet. Vám i mě je jasné, že se pomůcky pro manipulaci používají nutně proto, abychom nepoškodili klienta ani sebe. Přípustný hygienický limit pro hmotnost ručně manipulovaného břemene přenášeného ženou při občasném zvedání a přenášení je 20 kg, při častém zvedání a přenášení 15 kg. Pro inspiraci posílám odkaz na zajímavý článek. http://www.osunios.cz/rucni-manipulace-s-bremenem.html Z mého pohledu je jednání vašeho zaměstnavatele poněkud krátkozraké, protože pokud dojde k nějakému úrazu ponese všechny následky. K tomu, aby se děli zlé věci stačí, aby dobří lidé nic nedělali. Přeji svižnou změnu poměrů. Pavla H
 

 
Od: Petra, 33let
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Dobrý den, prosimvás, poraďte mi,co mám dělat, když jsem pořád na dně. Nebaví mě nic, vůbec nic. Nemám ani žádný známý, jen pár lidí z práce. Pořád jsem jenom v práci a doma, v práci a doma. Nejhorší jsou víkendy, ale už mě nebaví ani chodit do tý práce.Jak a kde se dá najít nějaká radost ze života? já už fakt nemůžu. Petra, 33 let
 
Odpověď:
Milá Petro sice nepíšete co děláte za práci, ale vzhledem k tomu, že jste na našich stránkách předpokládám, že pracujete v pomáhající profesi. Chci aby jste věděla, že tato náročná práce je jedna z nejdůležitějších prací na světě. Protože pokud hledáme smysl svého bytí na této zemi tak je to to, že jsme tu jedni pro druhé. Ale to neznamená, že se nebudete starat sama o sebe, jste důležitá a aby vás práce bavila musíte si dělat radost. Vzpomeňte co vás bavilo, přihlašte se na jiný pohyb než je v práci třeba zumbu, nebo turistiku cokoli vás zajímá a baví.Jste mladá krásná žena. Už dnes se vaše situace mění společně se změnou vašeho postoje. Jsem ráda, že jste. Myslím na vás a modlím se, aby jste byla šťastná v plnosti. Vaše Pavla
 

 
Od: pečovatel
Datum: 12. březen 2013
Předmět:
 
Kdybych chtěl pracovat jako pečovatel, potřebuji k tomu nějaký výučňák ? kolik bych si asi tak vydělal čistýho? Doteď jsem dělal stavařinu, ale chci pomáhat lidem. díky.
 
Odpověď:
Dobrý den Davide, je milé, že se zajímáte o oblast kde můžete pomáhat lidem. K výkonu tohoto povolání potřebujete certifikovaný kurz MPSV, který se dá udělat například i ve spolupráci s úřadem práce pokud jste registrován. Co se týká výše čisté mzdy, netroufám si odhadnout jakou mzdu by jste dostal právě vy. Mzda pracovníka v sociálních službách se pohybuje zpravidla v rozmezí od 10 tisíc do 15 tisíc čistého v závislosti na tom u které organizace pracujete a v kterém kraji. Přeji mnoho pracovních i osobních úspěchů. PH